ALAT-ALAT
BERFIKIR DALAM MEMBUAT NOTA
Nur Azua Najiha binti Azuan
Nur Azua Najiha binti Azuan
Alat berfikir merupakan satu alat dalam
proses pengajaran dan pembelajaran yang mampu membantu pelajar menggunakan
minda mereka dengan betul dan lebih berkesan untuk membuat nota yang lengkap
dan sistematik. Alat-alat berfikir ini perlu digunakan mengikut kesesuaian
dalam membuat sesuatu nota. Antara alat-alat berfikir dalam membuat nota ialah
pengurusan grafik, peta minda, pemetaan i-Think, teknik menyoal aras tinggi dan
alat-alat CoRT 1.
Pengurusan grafik ialah satu cara dalam proses
pembelajaran yang meningkatkan daya ingatan dan pemahaman pelajar dalam sesuatu
isu. Pengurusan grafik ini merupakan satu proses untuk membuat kerangka atau medan untuk memindahkan maklumat dan idea
dari minda keatas kertas untuk disusun secara sistematik. Sebagai seorang guru
pada era ini, alat berfikir ini amat diperlukan untuk mengajar pelajar cara
berfikir yang berkesan dan untuk menilai cara fikir para pelajar dalam
mengeluarkan idea-idea penting bagi sesuatu tajuk. Terdapat 5 jenis pengurusan
grafik, antaranya ialah pengurusan grafik membanding dan membeza,pengurusan
grafik meramal kesan akibat, pengurusan grafik mengesahkan sumber maklumat,
pengurusan grafik idea berpusat dan pengurusan grafik membuat kategori. Pengurusan
grafik membanding dan membeza ini dapat digunakan dalam semua subjek
dalam membanding dan membezakan dua atau lebih topik dan isu.Seterusnya, pengurusan
grafik meramal kesan akibat juga sering digunakan dalam membuat ramalan
dengan bijak berpandukan bukti-bukti sokongan yang kukuh dalam sesuatu
peristiwa.Pengurusan grafik mengesahkan sumber maklumat pula
ialah satu proses dalam mengesahkan sesuatu kajian atau penyelidikan sama ada
betul atau tidak.Selain itu, pengurusan grafik idea berpusat pula
menunjukkan hubungkait bahagian-bahagian tertentu seperti kesan dan sumbangan
dalam sesuatu topik.Pengurusan grafik membuat kategori pula ialah untuk membuat
analisis dan klafikasikan sesuatu perkara dalam kelas yang sama.
Selain itu, peta
minda ialah satu lakaran atau rajah yang untuk meringkaskan sesuatu
topik dengan mengeluarkan segala isi-isi penting dalam topik tersebut.Terdapat
beberapa garis panduan untuk mengguna peta minda dalam pembelajaran,antaranya
ialah menggunakan kata kunci dan simbol untuk meringkaskan
nota. Selain itu, pelajar juga perlu menggunakan kata hubung dan gambar serta
corak berwarna yang menunjukkan perkaitan antara satu sama lain.Penggunaan peta
minda ini kekurangannya yang tersendiri. Disebabkan penggunaan peta minda ini
terlalu ringkas dan menggunakan singkatan atau kata kunci, terdapat sedikit
kesukaran kepada pelajar dalam mengingati kata kunci bagi sesuatu topik
tertentu.Namun begitu, cara ini sering digunakan oleh pelajar kerana peta minda
yang menarik dan jelas akan membantu pelajar memahami sesuatu topik dengan
mudah.
Pada abad ke-21
ini,penggunaan pemetaan i-Think dalam proses pembelajaran dan
pengajaran amatlah digalakkan oleh kerajaan.Hal ini dikatakan demikian kerana,
i-Think bermaksud ‘innovative thinking’ yang membantu pelajar berfikir secara
kreatif dan kritis. Ini merupakan salah satu usaha kerajaan dalam melahirkan
modal insan bertaraf dunia yang mampu bersaing dengan negara-negara maju yang
lain dalam pelbagai bidang terutamanya dalam sektor ekonomi dan reka bentuk dan
teknologi. Pentaksiran antarabangsa mendapati pencapaian Malaysia dalam subjek
matematik dan sains kurang memuaskan.Oleh itu, program i-Think ini
diperkenalkan dan diiktiraf oleh pendidikan dunia untuk membantu Malaysia
mencapai matlamat negara untuk membentuk negara maju. Terdapat 8 bentuk peta
pemikiran secara visual yang diperkenalkan oleh pendidikan Malaysia,
antaranya ialah Peta Bulatan, Peta Buih, Peta Buih Berganda,Peta Pokok, Peta Dakap,
Peta Alir, Peta Pelbagai Alir dan Peta Titi. Kesemua peta ini boleh
digunakan untuk memudahkan proses pembelajaran didalam kelas.Oleh itu, semua
guru perlulah peka akan rancangan pendidikan yang diperkenalkan oleh pihak
kerajaan.
Teknik menyoal aras
tinggi juga
merupakan satu alat berfikir yang perlu digunakan oleh para pelajar untuk
membina idea dan pandangan tersendiri berkaitan sesuatu isu. Pelajar yang
bertanya adalah seorang yang berfikir. Apabila seseorang sudah mula menyoal,
ini bermakna bahawa dia sudah mula memahami dan menguasai kemahiran
belajar.Para pelajar digalakkan untuk mengemukakan soalan aras tinggi supaya
dapat mencungkil dan mengembangkan pengetahuan pelajar pengetahuan pelajar
dalam isu yang dibincangkan.Terdapat tiga kaedah yang digunakan dalam teknik
ini, antaranya ialah kaedah sokratik, soalan tertumpu dan bercapah dan
lingkaran soalan.Kaedah sokratik ialah kaedah dimana guru menggunakan kaedah
penyoalan dalam pembelajaran.Segala soalan demi soalan yang ditanya akan
menimbulkan rasa ingin tahu dan membantu pelajar secara mendalam dam meluas.Soalan
yang baik ialah soalan yang mengambil kira semua aspek dan kita perlu memahami
peringkat-peringkat penyoalan agar kita dapat mengemukakan soalan pada aras
tinggi.Penyoalan juga perlu menggunakan soalan bertumpu dan bercapah. Soalan
bertumpu merupakan soalan aras rendah, jawapannya terhad terhadap sesuatu
jawapan yang tepat, berbentuk tertutup dan amat sesuai digunakan untuk menguji
daya ingatan. Soalan bercapah pula merupakan soalan aras tinggi dimana ianya
sesuai untuk menguji penakulan, pemahaman dan penafsiran.Lingkaran soalan pula
ialah jenis soalan yang diperkenalkan oleh William W. Wilan di Malaysia pada
tahun 1994. Penyoalan jenis ini memberi tumpuan kepada tiga skop khusus iaitu
perkara, individu dan luar individu.Kombinasi semua skop ini akan menjana lebih
soalan yang akan meningkatkan kemahiran berfikir.
CoRT 1 pula merupakan satu alat berfikir yang sering digunakan
oleh golongan pendidik. CoRT 1 ini mempunyai tujuh teknik asas dalam
penggunaan CoRT 1 yang digunakan untuk
membantu membuat keputusan atau menyelesaikan masalah. Komponen yang pertama
dalam CoRT 1 ialah PMI- Plus,Minus,Interesting
(Baik, Buruk,Menarik). Sebelum membuat keputusan, kita perlu menggunakan
alat ini untuk membuat keputusan yang terbaik dengan mengambil kira kebaikan
dan keburukan sesuatu perkara.Komponen yang kedua pula ialah CAF-Consider
All Factors. Contoh penggunaan CAF ialah seperti jika seorang guru
memberi satu isu untuk dibincangkan oleh para pelajar, guru tersebut boleh
meminta pelajar untuk menyenaraikan semua faktor yang terlibat,pertimbangkan
semua faktor dan membuat keputusan yang terbaik selepas pertimbangan yang
sewajarnya telah dibuat.Komponen ketiga ialah C&S- Consequence and Sequel
(Kesan dan Akibat).Komponen keeempat ialah AGO- Aims, Goals, Objective
(Tujuan,Matlamat dan Objektif). Komponen kelima ialah FIP-
First Important Priority (Keutamaan). Komponen keenam ialah APC-
Alternative, Possibilities, Choices (Alternatif, Kemungkinan, Pilihan).
Komponen ketujuh ialah OPV- Other People’s View (Pandangan orang
lain).
Comments
Post a Comment