FAEDAH-FAEDAH
MENGAPLIKASIKAN ALAT-ALAT
BERFIKIR DALAM MEMBUAT
NOTA
Siti Nabilah Izzah binti Azmi
Siti Nabilah Izzah binti Azmi
1. Pengurusan
Grafik
Apabila pelajar menggunakan
pengurusan grafik dalam membuat nota, proses pengajaran dan pembelajaran akan
lebih berkesan dan objektif yang dirancang lebih mudah dicapai.
Faedah menggunakan Pengurusan Grafik:
·
Dapat mengolahkan pemikiran yang kreatif, kritis dan
analitis
·
Perkara yang dipelajari lebih bermakna
·
Mudah memahami tugasan yang sukar
·
Dapat digunakan sebagai alt mencetus idea dan menyusun
maklumat untuk penulisan dan lisan
·
Tujuan mempelajari sesuatu kandungan pelajaran lebih
jelas
2. Peta
Minda
Pelajar menggunakan peta minda dalam
pembelajaran, pemikiran visualisasi, untuk mengingat, percambahan fikiran, dan
juga dalam penyelesaian masalah. Penggunaan peta minda dalam membuat nota
mempunyai faedah dan kelemahan tersendiri.
Faedah menggunakan Peta Minda :
·
Pelajar mudah memahami dan mengingat nota yang
dibuatnya
·
Mudah dibaca
·
Mudah memahami sesuatu konsep
·
Dapat membantu pelajar membentuk sesuatu gambaran
daripada perkara yang didengari, dilihat, dibaca dan difikirkannya
Kelemahan menggunakan Peta Minda :
·
Dapat difahami oleh si pembuat dan segelintir orang
sahaja
·
Tiada huraian yang jelas dan padat
·
Terlalu kompleks
·
Terlalu ringkas kerana menggunakan singkatan perkataan
·
Menggunakan kata kunci yang tidak sesuai dan
menyebabkan sesuatu nota sukar diingat
3. Pemetaan
i-Think
Suatu program untuk mempertingkatkan
dan memperbudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar. Penggunaan Peta
i-Think ini mampu merangsang daya pemikiran pelajar dalam pembelajaran mereka.
Cara pembuatan nota menggunakan kaedah ini adalah salah satu cara termudah
untuk pelajar memahami sesuatu perkara dengan menggunakan grafik yang sesuai.
Faedah menggunakan Pemetaan i-Think :
·
Kaedah ini dapat mengasah minda pelajar
·
Mencari makna dan pemahaman terhadap sesuatu perkara
sebelum membuat nota
·
Menjalankan proses metakognitif dan refleksi terhadap
perkara yang dialami
·
Membuat pertimbangan yang betul dalam melakukan
keputusan dan menyelesaikan masalah.
·
Mampu menajamkan pemikiran pelajar
4. Teknik
Menyoal Aras Tinggi
Teknik ini mengarah pelajar supaya
bertanya dan menggunakan pemikiran yang tinggi. Semua pembelajaran bermula
dengan persoalan. Soalan yang dicetuskan sebelum pembelajaran mencetuskan
interaksi pemikiran, perbualan atau perbahasan ketika proses pengajaran dan
pembelajaran.
Faedah menggunakan Teknik Menyoal Aras Tinggi
·
Pelajar dapat memberi perhatian tentang isu semasa
·
Meningkatkan daya fikiran pelajar
·
Dapat membantu pelajar menjadikan berfikir sebagai
satu tabiat
·
Membantu pelajar untuk mencari nota di luar
pemikirannya (think out of the box)
·
Mampu meluaskan bidang pertanyaan pelajar
·
Mengintegrasikan idea baru dengan pengetahuan terdahulu.
5. CoRT
1
CoRT 1
adalah singkatan untuk ”Cognitive Research Trust” yang telah dicipta oleh
Edward De Bono. Beliau mencipta kaedah ini di sekolah-sekolah kajiannya di
Barat untuk melihat keberkesanannya dalam membantu pelajar meningkatkan
kognitif mereka. Justeru itu, beliau telah meminta para guru untuk menjalankan
kaedah ini dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Faedah menggunakan CoRT 1 :
·
Mampu meluaskan persepsi seseorang tentang sesuatu
idea
·
Dapat membantu pelajar dalam membuat keputusan
·
Dapat menyelesaikan masalah dengan lebih berkesan
·
Membantu meningkatkan kognitif pelajar
·
Mampu mengembangkan idea pelajar ketika membuat nota
·
Dapat menentukan nota yang terbaik
·
Dapat mengelakkan terlupa faktor-faktor yang penting
RUMUSAN
Som dan Mohd Dahalan (1998)
menerangkan bahawa alat berfikir merupakan instrumen yang dapat membantu
individu menggunakan minda dengan lebih sistematik dan berkesan. Kesimpulannya,
diharapkan dengan adanya teknik-teknik seperti alat-alat berfikir ini dalam
membuat nota dapat membantu pelajar dalam membuat nota sekali gus dapat menguasai kemahiran berfikir selaras dengan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang bermatlamat untuk mewujudkan insan yang
seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan
kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Mengaplikasikan kemahiran menggunakan
alat-alat berfikir ini dapat membantu mereka yang memerlukan dalam
menyelesaikan masalah yang dihadapi dan membantu mereka membuat keputusan dalam
menangani tugasan serta cabaran yang perlu mereka tempuhi selama mereka berada
di dalam bidang yang diambil.
Comments
Post a Comment